ZDOBYWAMY SZIMONKĘ!

Wycieczka na Słowację w ramach projektu „Vitajte v Slanskych vrchoch”, finansowanego przez Unię Europejską z Funduszu Rozwoju Regionalnego jako element transgranicznej współpracy Polsko-Słowackiej 2007-2013.

Dnia 28 czerwca, skromna 20 osobowa reprezentacja Gminy Łabowa, pod egidą Towarzystwa Miłośników Ziemi Łabowskiej, około godziny 7.00 rano wyruszyła w stronę Słowacji. Po niespełna 2 godzinach dotarliśmy do miejscowości Rudlov, skąd bezpośrednio ruszyliśmy w trasę. W pierwszym dniu celem naszej wycieczki był grzbiet Zamutovskich skał. Usytuowaniem na zboczach Slanksych Vrchoch, z pięknym widokiem na dolinę Zamutova, przypominają te skały naszą Składziszczańską Skałę (popularnie zwaną Czarcim Kamieniem). Kilkanaście minut na szczycie najwyższych z nich spędziliśmy słuchając wyjaśnień naszych słowackich przewodników, kontemplując widoki i robiąc pamiątkowe zdjęcia. Po zejściu z nich, naszym autokarem przewiezieni zostaliśmy do lokalnej atrakcji, jaką jest strzelnica, na której ćwiczy słowacka kadra strzelecka. Zaproszeni zostaliśmy do wypróbowania naszych sił w tzw. trapie. Chętni mieli okazję strzelać do rzutków. Prawie wszystkim udało się chociaż raz trafić, co zawsze kwitowane było oklaskami. Kolejnym punktem był spacer po ścieżce edukacyjnej wytyczonej przez słowacki odpowiednik naszych Lasów Państwowych. Wcześniej jednak zostaliśmy pokrzepieni pożywną zupą gulaszową. Ścieżka edukacyjna przypominała te, które znamy z naszych terenów. Bezpośrednio po spacerze udaliśmy się do kościoła, by wziąć udział w sobotniej mszy św. Następnie udaliśmy się do Pensjonatu Kondor, gdzie po zakwaterowaniu czekała na nas kolacja. Wieczorem zaś do pensjonatu przybyli nasi słowaccy gospodarze na towarzyskie spotkanie, podczas którego umilaliśmy sobie czas śpiewaniem piosenek na przemian słowackich i polskich przy akompaniamencie akordeonu i gitary. Rozmowom zaś położył kres zdrowy rozsądek. Następnego dnia czekała nas 15 kilometrowa wędrówka.

Nazajutrz, zaraz po śniadaniu, wyruszyliśmy na zdobywanie Szimonki, najwyższego wzniesienia Slanskych Vrchoch. W punkcie startowym, oprócz nas, zebrało się ponad 80 uczestników słowackich. Organizatorzy w krótkich wystąpieniach powitali wszystkich, przedstawiając plan eskapady. Z naszej strony głos zabrał pan Jerzy Chronowski. Potem wyjście i po ponad 3 godzinach wspinania się dotarliśmy na szczyt. Kiedy wszyscy już odpoczęli, posilili się otrzymanym przed wyruszeniem prowiantem, główny organizator projektu współpracy pan dr Pavol Kanuch zaproponował uczczenie polsko-słowackiego wyjścia na Szimonkę. Chwilę potem ze szczytu zabrzmiały hymny narodowe Polski i Słowacji. Po tym doniosłym momencie zrobiono grupowe zdjęcie i wycieczkowicze rozpoczęli marsz powrotny.

Po dotarciu na miejsce wymarszu przyszła kolej na pożegnania i podziękowania. Zaraz potem łyk źródlanej wody mineralnej i wymęczeni, ale szczęśliwi udaliśmy się w podróż powrotną do Łabowej. Około godziny 18.00 pełni miłych wspomnień, dotarliśmy na miejsce. Pozostanie nam w pamięci miłe przyjęcie i życzliwość braci Słowaków.